Federico Mayor Zaragoza, İspanyol Politikacı ve UNESCO’nun Eski Genel Direktörü
FEDERİCO MAYOR ZARAGOZA, İSPANYOL POLİTİKACI VE UNESCO’NUN ESKİ GENEL DİREKTÖRÜ
FEDERİCO MAYOR ZARAGOZA: Benim adım Federico Mayor Zaragoza. Biyokimyacıyım. UNESCO’nun eski genel direktörüyüm.
Tüm insanlar saygınlık bakımından eşittirler. Bizim bunu yapmaya çalışmamız gerekiyor. Yok yok diyorlar, ama şimdilerde tüm bunları bir kenara bıraktılar. Şimdi önemli olan tek şey para ve pazarlar. O zaman sonuç da bu şekilde oluyor işte. Akdeniz’deki durum mesela, çok sayıda insan var diyorsunuz. Neden? Çünkü uluslararası birlik ve beraberlik kayboldu. UNESCO’nun başında olduğum zamanları hatırlıyorum. Birleşmiş Milletler sistemine göre hareket eden ülkeler vardı. Örneğin Kuzey ülkeleri. Birleşmiş Milletler gelişim programı çok önemliydi. Bu bölgelerde gelişimi yaygınlaştırmak için çok para harcanıyordu. Dünya Bankası yeniden yapılanma ve gelişim için kurulmuştu. Öncelikle gelişim için. Ancak bildiğiniz gibi şimdilerde bu özellikleri kayboldu. Şimdilerde Dünya Bankası sadece dünyanın en zengin ülkelerine hizmet eden bir araç. Bu çok açık. Yapmamız gereken çok yönlü demokratik sistemi yeniden kurmak ve yalnızca pazarların dünyayı yönetmesine dur demek. Bugünler sorunlu zamanlar değil. Sizi temin ederim, UNESCO’nun başındayken 17 farklı dinden kişilerle çok sayıda dünya toplantısı yaptım. Ve hiçbir sorun yaşanmadı. Bazen pratikte fanatizm ya da dogmatik olduğuna dair yorumlar yapılıyor. Ama genel olarak bu doğru değil. Günümüzde sorun, dinlerarası değil, dinlerin kendi içinde yaşanıyor. Mezhepler arasında yaşanıyor. Sünni-Şii arasında. Bence bugün Hristiyanlarda da aynı sorun var. Diğer dinlerle aramızda yaşanan sorunlardan daha çok kendi içimizde sorun yaşıyoruz. Hiç şüphe yok ki, bugün dünyada “Allah Yücedir” diyen bir sistemin olması çok çok önemli ve inanan inanmayan herkese saygı duymalıyız. Hep birlikte bir arada yaşamalıyız, ama fanatikliği asla kabul etmemeliyiz. Çünkü bu korkunç bir şey. Benim Müslüman olan çok sayıda arkadaşım var. Hepsi de harika insanlar.
İslam’da şiddetin yeri yoktur. Kesinlikle. Bu yüzden de sorun onlardadır diyemeyiz. Evet, çok düşük bir yüzde içlerinde bazı insanlar var ve onlar radikaller. İşte sorun olan onlar. Bizde de çok düşük bir yüzde radikal olan insanlar var. Oxfam raporuna göre dünyada yüzde 85 kişinin sahip olduğu servet, dünyadaki insanların yarısının sahip olduğundan daha fazla. Bu nasıl kabul edilebilir? Bu yüzde 85 kişi 3 milyar insandan daha zengin. Bu korkunç bir şey. Çok korkunç bir şey. Ve bence çok önemli. Her gün 20 binden fazla insan açlıktan ölüyor. Diğer taraftan savaş harcamaları için 3 milyar dolar yatırım yapabiliyorlar. Bunların hiçbiri kabul edilemez.
