72. Al-Djinn - Koranen
- 1. Si: «Det er blitt åpenbart meg at en flokk dsjinner gav øre, og sa: ’Vi har visselig hørt en bemerkelsesverdig forkynnelse (Koran),
- 2. som leder til rettsindighet! Vi tror på den, og vi vil ikke gi Herren medguder.
- 3. Og Han – opphøyet er Herrens majestet – har ikke lagt seg til hustru eller barn.
- 4. De forstandssvake blant oss uttalte om Gud noe hinsides alt,
- 5. og vi mente at menneske eller dsjinn aldri ville si en løgn om Gud.
- 6. Men det var noen blant menneskene som søkte sammen med noen av dsjinnene, og forøket deres dårlighet,
- 7. og mente, som også dere mente, at Gud ville aldri gjenoppvekke noen.
- 8. Vi søkte over himmelen, men fant den fylt av strenge voktere og ildflammer.
- 9. Vi pleide å ta plass her og der for å lytte, men den som nå lytter, finner en ildflamme som lurer på ham.
- 10. Vi vet ikke om ondt er tiltenkt dem på jorden, eller om Herren har tiltenkt dem det som er godt.
- 11. Visselig er det blant oss rettskafne, og slike som ikke er det. Vi følger forskjellige veier.
- 12. Vi mente at vi aldri kunne sette Gud ut av spill på jorden, og heller ikke forpurre Ham ved flukt.
- 13. Da vi fikk høre ledelsen, trodde vi på den, og den som tror på Herren, han frykter ikke smålighet eller urett.
- 14. Noen av oss har gitt seg Gud i vold, og noen følger det de selv mener er rett: De som har gitt seg Gud i vold, disse har søkt det rette.
- 15. Men de som følger egne veier, de blir brensel for helvete.’»
- 16. «Om de holdt seg på rett vei, ville Vi gi dem rikelig vann å drikke.
- 17. for derved å sette dem på prøve. Og den som snur seg bort fra Herrens formaning, sender Han til en svær straff.
- 18. Bedestedene tilhører Gud, så påkall ingen ved siden av Gud.
- 19. Da Guds tjener stod opp for å påkalle Ham, var de tett omkring ham.»
- 20. Si: «Jeg påkaller kun Herren, og setter ingen ved Hans side.»
- 21. Si: «Jeg formår ikke å gjøre dere ondt eller godt.»
- 22. Si: «Ingen kan beskytte meg mot Gud, og jeg finner ingen tilflukt utenom Ham.
- 23. Meg påligger kun formidling fra Gud og Hans budskap. Den som ikke adlyder Gud og Hans sendebud, har i vente helvetes ild, og der skal de være og bli for alltid.
- 24. Når de så endelig får se det som var stilt dem i utsikt, da vil de få vite hvem som står svakest med hensyn til hjelpere, og tallmessig.»
- 25. Si: «Jeg vet ikke om det som er stilt dere i utsikt er nær, eller om Herren vil gi det utsettelse.
- 26. Han kjenner det skjulte, og Han gjør ingen kjent med Sitt skjulte,
- 27. unntatt et sendebud Han har velbehag i. Og han ferdes med vakt, foran og bak seg,
- 28. så Han kan vite at de har levert Herrens budskap. Han omfatter alt som hos dem er, og opptegner alt nøyaktig.»